Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Důvody, proč je rychlost načítání důležitým faktorem

Je čas, za který se webová stránka načte, důležitý? Rozhodně! Rychlost webu, page speed, rychlost načítání, load time, ať to nazveme jakkoliv, je jedním z nejdůležitějších faktorů, které je při tvorbě webu nutné řešit.

Ano, záleží samozřejmě na celé řadě dalších věcí, klidně můžete mít nejlepší design webových stránek na světě, ale pokud se bude stránka návštěvníkům načítat 1 minutu a stahovat desítky MB dat, tak je to špatné.

Pokud jste doposud příliš neřešili to, jak rychle se váš web načítá, pak možná změníte názor. Ukážeme si hned několik důvodů, které jasně ukazují, že rychlost není jen čas/počet bodů v nějakém testovacím nástroji, ale především prostředek, který vás může posunout v SERP či zajistit více objednávek.

Fast is better than slow.

— Google (z filozofie společnosti)

Než se pustíme do studií a jednotlivých benefitů, které může rychlé načítání přinášet, projdeme si obecné informace.

Jaká rychlost je dobrá?

Ideálním stavem by bylo zobrazení webové stránky bez jakékoliv prodlevy. To je pochopitelně v současné době technologicky neproveditelné, proto je potřeba se snažit ušetřit nejen každou sekundu načítání, ale spíš každou milisekundu.

Uživatelů internetu přibývá, stejně tak roste i konkurence provozovatelům webů. Ať jde prakticky o jakékoliv zaměření, cílem by měly být rychle se načítající stránky. Hodnoty 5 až 10 sekund jsou… no celkem katastrofální.

Jaká je doporučená doba načítání? John Mueller z Googlu v roce 2016 na Twitteru (1) odpovídal, že sám míří na hodnotu 2-3 sekundy. Obecně dnes platí, že cokoliv pod 2 sekundy je dobrý výsledek.

Nástroje pro zjištění rychlosti webu

Už víme s jakými hodnotami se (ne)spokojit, ale ty je také potřeba na konkrétní webové stránce naměřit. Lze to udělat různými způsoby a žádný nezahrnuje stopky na mobilu.

Šikovných nástrojů, které měří rychlost načítání webových stránek je celá řada. Mohou to být nejen webové služby, ale i většina internetových prohlížečů to dokáže pomocí vývojářských nástrojů.

Kde si tedy zkontrolovat rychlost webu? Nejpopulárnější nástroje jsou:

  • PageSpeed Insights – Nástroj přímo od Googlu, který změří rychlost na desktopu i mobilních zařízeních a doporučí vhodné úpravy.
  • WebPagetest – Nejznámější test rychlosti, který nabízí možnost testování z řady zemí i různých zařízení, opakované načítání, podrobné grafy i známky A-F v jednotlivých kategoriích.
  • Pingdom Website Speed Test – Jednoduchý test, který výsledky zobrazuje i jednoduchou formou (např. kolik % webů je pomalejších). Bohužel nejbližší server je ve Stockholmu, což může výsledky zkreslovat pro ryze české weby.
  • GTmetrix – Kromě počtu požadavků, rychlosti a velikosti webu zobrazuje i skóre pro Google PageSpeed a Yahoo! YSlow. Bohužel v neplacen verzi není možné zvolit bližší server.

Poznámka: Nezapomeňte však, že všechny tyto testy slouží spíše jako orientační ukazatelé. Při optimalizaci (nejen) WordPress webu by rozhodně nemělo být cílem dosahovat skóre „100 %“ či hodnocení „A“ v určitém testu, či dokonce ve všech. Zároveň ne všechna doporučení, což je u testů často i napsáno, jsou aplikovatelná u každého webu. Stránky by se měly načítat rychle především reálným návštěvníkům, kterým na těchto výsledcích záležet nebude.

Co rychlost ovlivňuje

Kde všude mohou být problémy, které zpomalují načítání stránek? To je otázka, která přichází na řadu ve chvíli, kdy zjistíme, že rychlost není uspokojivá.

Vzhledem k tomu, že hovoříme o webových stránkách postavených na WordPressu, tak se nám k běžným důvodům přidává ještě celá řada „záludností“, které jsou s tímto redakčním systémem spojené. O to zdlouhavější a náročnější může někdy taková optimalizace být.

Není cílem tohoto článku dělat přehled všech potencionálně zpomalujících míst. Podívejme se však na některé, které stojí za zmínku a především se často skloňují.

Hosting

Hardware, na kterém WordPress běží, je rozhodně jedním z nejdůležitějších faktorů, které mohou zásadním způsobem ovlivňovat rychlost načítání webových stránek. Na přetíženém freehostingu bude jen těžko spolehlivě fungovat.

WordPress je často označován za špatný systém pro správu obsahu a je snadné nabýt dojmu, že je potřeba velmi vysoký výkon za tisíce korun měsíčně. Přitom rychlé stránky mohou běžet i na levném webhostingu.

Ve většině případů tak přesun na jiný hosting problémy nevyřeší, stejně jako navýšení výkonu. Může to však znamenat hodiny stráveného času a mnohdy i tisíce korun navíc.

Obrázky a externí zdroje

Kód má většinou pár KB, ale takové obrázky klidně až desítky MB. To už je pořádný datový přenos, který v 98 % případů není vůbec nutný. Zásadní jsou tak správné rozměry obrázků a případná komprese.

U obrázků je potřeba je nutné vždy pečlivě posoudit jaký účel mají. Jinak se volí optimalizace u ilustračního obrázku pro článek a jinak v portfoliu profesionálního fotografa. Přehnaná snaha zde může být i na škodu.

Podobný problém jako obrázky mohou být externí zdroje. Kromě např. obrázků načítaných z jiného serveru, jsou to zejména JavaScript či styly, které mohou souviset s používanými službami či rozšiřovat funkčnost. Čekání na jejich načtení však může klidně brzdit celé webové stránky.

Pluginy a šablony

Čistě nainstalovaný WordPress je svižný, ale ten dnes pochopitelně nestačí. Web potřebuje dobrý design a dnes často i pokročilou funkčnost. To lze na pár kliknutí vyřešit systémem šablon a pluginů.

Ze začátku to problém být nemusí, ale když po roce zjistíte, že vaše instalace obsahuje 20 pluginů a vystřídali jste 10 různých šablon, tak se nemůžete divit, že rychlost načítání je žalostná.

Ideální je mít už od počátku jasno a vybírat šablony a pluginy, které nezatěžují WordPress a nebrzdí načítání stránek. Na to je však potřeba mít o nich přehled. Zpětně je však možné ty nadbytečné pluginy vyřadit a zjistit, zda je vše nastaveno tak, jak by mělo.

Proč je rychlost důležitá

Nyní se konečně dostáváme k samotné podstatě článku, kterou jsou důvody, proč je rychlost načítání webových stránek skutečně důležitá. Možná nebude #1, ale je potřeba ji brát v potaz, radši více než méně.

Jak si můžete přečíst dále, tak ačkoliv se jedná o záležitost, která není tolik patrná, pokud funguje jak má, tak ovlivňuje řadu věcí. Optimalizace může přidělávat starosti, ale i přinášet vyšší zisky.

Rychlost načítání stránek vs. SEO

Za SEO jsou někteří majitelé webových stránek ochotni utratit tisíce (někdy i desetitisíce) korun. V honbě za lepšími pozicemi v internetových vyhledávačích tak řeší každé jedno slovo v nadpisech a titulcích, ale mnohdy zapomenou na to, jak rychle se výsledné stránky zobrazí.

Není to buď rychlost nebo SEO. Optimalizace rychlosti načítání stránek by měla být součástí této strategie. Koneckonců už od roku 2010 (2) je rychlost jedním z hodnotících faktorů pro Google, kterou tehdy komentoval na svém blogu Matt Cutts (3).

Na výsledcích se sice podílí jen malým procentem, ale i tak se zdá, že vliv mít může. Podíváme-li se třeba na statistiku, která v roce 2013 vyšla na Moz blogu, tak je zřejmá korelace mezi pozicí ve výsledcích a hodnotou Time to First Byte (TTFB), tedy  doba za kterou obdrží prohlížeč první odezvu ze serveru.

Zdroj: Moz

Vliv to však může mít i méně zřejmý. Rychlost načítání stránek a s tím související velikost je svého druhu omezení pro Googlebota, který web prochází a data ukládá. U obsáhlých webových stránek to může znamenat větší šanci, že i „zapadlé“ stránky budou indexovány.

Načítání webu a zákazníci

Načítání webových stránek je často bagatelizováno právě jako pouhý výsledek nějakých testů a důležitý je obsah. Tímto myšlením je pak pochopitelně snadné vyměnit 1-2 vteřiny za nějakou efektní animaci apod.

Návštěvníci však čekat nebudou. Doba je rychlá a vše se neustále zrychluje, lidé tak logicky očekávají, že po kliknutí na odkaz či zadání adresy ihned uvidí obsah. Čekat dlouhé sekundy či desítky sekund, to nebudou!

Máte-li exkluzivní obsah, tak můžete být o něco klidnější, ale i tak to nelze brát lehkovážně. Daleko horší situace je u webů, které mají vydělávat. Na konverze, tedy změny návštěvníka v zákazníka, má rychlost načítání zásadní vliv.

Během posledních let toto zjištění potvrdila celá řada studií. Podle společnosti Kissmetrics (4) může 1 sekunda prodlevy znamenat 7% snížení konverzního poměru. U velkých společností je to potencionální ztráta v milionech dolarů!

Že na rychlosti záleží si ověřila řada společností. Třeba následující graf ukazuje jak drastický může být pokles konverzí, když se web načítá místo 1 sekundy 3-4 sekundy:

Z posledních let pak stojí rozhodně za zmínku příklad celosvětově proslulého internetového obchodu AliExpress, který v roce 2016 na Akami Edge Conference (5) prezentoval, že 36% snížení doby načítání vedlo k nárůstu objednávek o 10,5 % a zvýšení konverzního poměru nových zákazníků o 27 %

Shrnutí

Asi není nutné opakovat to, co je z článku jasné – důležitost rychlého načítání webových stránek. Ukazují to nejen oficiální dokumenty Googlu, ale i případové studie řady velkých společností. Pochopitelně zrychlení o 1-3 sekundy nezaručí, že vaše stránky dopadnou stejně dobře.

Je potřeba pamatovat na návštěvníky a vžít se do jejich role, otestovat svůj web na zcela cizím zařízení. Začlenit optimalizaci načítání do stávajícího plánu, jako součást SEO strategie. Není na to vždy jednorázové řešení, vždy je něco nového, co lze vyzkoušet či upravit.

Rychlost je důležitá a i stránky na WordPressu mohou být rychlé, ale neznamená to, že je potřeba dobu načítání zkrátit na pětinu ihned. Klidně stačí začít s 500 ms. Není potřeba hned od základu měnit celou strukturu.